Kvinna på reptrassel, höghöjdsbanan

Äventyrspedagogik

vår metodik

Testa-Känna-Reflektera, vi tror att man lär sig lite mer om sig själv när man utmanas. Det behöver inte alls vara högt uppe i luften eller svårt. Men något man inte vet innan hur det kommer att kännas. 

Äventyrspedagogik är en form av upplevelsebaserad inlärning med inslag av spänning och utmaning, som tillsammans med reflektion hjälper förståelsen för gruppens och individens beteende. Upplevelsebaserat och äventyrsbaserat lärande används ofta synonymt när man talar om inlärning via egna erfarenheter. I grupp handlar det om samarbetsträning där uppgifterna struktureras på ett sådant sätt att varje gruppmedlem är beroende av de andra i gruppen för att uppnå ett resultat.

Äventyrspedagogiken lockar fram den inre motivationen. Inre motivation innebär till skillnad från yttre motivation att göra något för att det är roligt, utmanande eller för att jag känner att jag lär mig något viktigt av det vi gör. Yttre motivation är motsatsen, ett pris, beröm, pengar eller något annat man kan ta på. Så hos oss kommer du inte att tävla mot andra och du kommer inte heller få något pris eller något omdöme. Men våra duktiga guider kommer hjälpa dig att locka fram din motivation om du fastnar i negativa tankar.

En person som haft stort inflytande över äventyrspedagogiken är Kurt Hahn (1886-1974).
Kurt Hahn fick ett uppdrag av den engelska marinen som hade upptäckt något märkligt. De som överlevt till sjöss under kriget var de fysiskt svagare och äldre sjömännen. De yngre, friskare och starkare männen hade drunknat. Kurt Hahns studier visade att de yngre sjömännen saknade gruppkänsla och förmågan att tro på sig själva. När de hamnade i vattnet förlitade de sig på att någon annan eller livbåtar skulle rädda dem. Det var alltså den mentala inställningen som skiljde dem åt, de yngre gav efter för paniken, tappade kontrollen och klarade inte av att samarbeta.
Hahn utvecklade metoder för att bygga upp mental styrka, självkännedom och bra samarbetsförmåga, vilket är hörnstenarna i det som kallas äventyrspedagogik. Hans program utvecklades sedan till Outward Bound-skolor. Programmen fick sitt namn efter en nautisk term som sjömännen använde när fartygen lämnade den trygga hamnen för de öppna havens faror.

sjolagret_DSC7767

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Äventyrsbanan Stockholm AB, orgnr. 556750-2876 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata